کد خبر: ۳۱۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۱ - 2023January 12
فردا سردترین روز ایران ثبت می‌شود اما با ورود سامانه سودانی به کشور عصر یخبندان ایران ازفردا شب به‌تدریج به پایان می‌رسد
 شفاآنلاین>سلامت>فردا سردترین روز ایران ثبت می‌شود اما با ورود سامانه سودانی به کشور عصر یخبندان ایران ازفردا شب به‌تدریج به پایان می‌رسد

به گزارش شفاآنلاین:سرما و یخبندان ۳۹۰شهر کشور را فرا گرفته ‌و آنطور که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی، مدیریت بحران و مخاطرات وضع هوا اعلام کرده است، 390شهر ایران دمای زیر صفر را تجربه کردند. به اعلام صادق ضیائیان، حدود ۲۰۰ایستگاه سنجش دما در کشور دمای منفی ۵‌درجه و سردتر از آن و حدود ۶۶ ایستگاه نیز بین منفی  ۱۰ و ۲۷‌درجه سلسیوس را ثبت کردند. سراب در آذربایجان شرقی سردترین ایستگاه هواشناسی کشور بود. سرمای هوا در فیروزآباد کوثر در اردبیل نیز به منفی ۲۳ رسید و فریمان در خراسان رضوی، منفی ۲۱‌درجه و تخت سلیمان در آذربایجان غربی نیز منفی۲۰درجه سلسیوس سرما را به ثبت رساندند. آیا با ثبت این دما، دیروز یخبندان ایران به پایان رسید؟ اطلاعات رسیده مشخص می‌کند که فردا سردترین روز سال در ایران به ثبت خواهد رسید و پس از آن با ورود سامانه گرم و مرطوب سودانی به کشور از جنوب غرب ایران، سرمای هوا به‌صورت پلکانی در کشور کاهش می‌یابد و از سه‌شنبه هفته آینده به‌تدریج یخبندان ایران به پایان خواهد رسید.

  2هفته قبل از ورود غول دریای سرخ به ایران خبر دادیم و در آن گزارش اعلام شد که 21استان کشور با ورود سامانه بارشی غول‌پیکر از دریای سرخ به ایران و تلفیق آن با جبهه سرد از روسیه، بیشتر نقاط کشور با بارش‌ برف و باران گسترده طی 2هفته مواجه می‌شوند و در برخی نقاط تا 2متر برف بر زمین خواهد نشست و رکورد بارش باران در برخی مناطق به 200 تا 300میلی‌متر خواهد رسید.
این گزارش البته به مذاق سازمان هواشناسی خوش نیامد و این سازمان بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد و با صدور جوابیه‌ای آن‌را کذب مطلق خواند. اما نه‌تنها کارشناسان این سازمان بلکه مردم نیز شاهد برف و باران گسترده در کشور بودند و براساس تازه‌ترین خبرهای رسیده  سامانه‌ای که از ایران گذشت، در گردنه سی‌سخت کهگیلویه و بویر‌احمد بیش از 5متر برف بر زمین نشست و در آبدگان کهگیلویه و بویراحمد به اعلام کارشناسان علوم جوی 309میلی‌متر بارش ثبت شد.
حالا اما حرکت غول دریای سرخ و تلفیق آن با موج قطبی که از شمال کشور به آسمان ایران رسید، 390شهر کشور را با برف و یخبندان و بارش گسترده باران به اعلام سازمان هواشناسی مواجه کرده و دمای هوا در برخی شهرها را  تا بیش از20 درجه زیر صفر رسانده است. موج یخبندان در کشور اما تا پایان روز جمعه ادامه دارد و فردا سردترین روز سال در ایران به ثبت خواهد رسید. محمدرضا جاویدی، کارشناس علوم جوی که پیش‌تر جزئیات ورود غول دریای سرخ به ایران را در اختیار ما قرار داده بود، می‌گوید: از 2روز پیش با لغزش جبهه آرکتیک قطبی، سرمای کم‌سابقه‌ای وارد کشور شد که نمونه آن‌را می‌توان تنها در سال86 دید. آخرین‌بار چنین لغزشی از سیبری در سال86 به کشور رسید و اکنون نیز با لغزش همین جبهه سرمای بی‌سابقه به ایران رسیده است.
او درخصوص تداوم سرما و یخبندان در کشور با استدلال به آمار ماهواره‌های هواشناسی جهان می‌گوید: این موج تا روز جمعه بیشتر استان‌های کشور را دربرمی‌گیرد و به جز سواحل جنوبی مثل جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب فارس و خوزستان تمامی نقاط کشور با سرمای زیر صفر مواجه خواهند شد. تا جایی که صبح جمعه سردترین روز سال در ایران ثبت خواهد شد.
به‌گفته او، سردترین نقطه ایران در شمال‌شرق کشور در مرز افغانستان با منفی 25درجه زیر صفر در سرخس ثبت خواهد شد. سراب در استان اردبیل و در شمال شرق استان فارس هم شهرهای صفاشهر و شمال‌شرق آباده با رسیدن دما به منفی 22درجه سردترین روز سال را پشت سر خواهند گذاشت.
جاویدی می‌گوید: براساس نقشه‌های پیش‌بینی وضعیت هوا، شمال‌شرق، شمال و شمال‌غرب کشور سردترین روزهای سال را سپری خواهند کرد و به جرأت می‌توان گفت بعید است دیگر چنین سرمایی در سال‌جاری در کشور ثبت شود. اما از اواخر روز جمعه کمر سرما در ایران خواهد شکست و از روز شنبه، روند افزایش دما به‌صورت پلکانی در کشور مشاهده خواهد شد.
 بدین صورت که هوای ایران از سمت ایلام و خوزستان به‌صورت پلکانی گرم‌تر می‌شود و از جنوب غرب کشور نیز روند پلکانی افزایش دما مشاهده خواهد شد. به‌گفته این تحلیلگر علوم جوی، شمال‌غرب، غرب، مرکز، شمال و شمال‌شرق کشور و غرب سیستان و بلوچستان امروز یا روز جمعه دمای هوای زیر صفر را تجربه می‌کنند. حتی دمای هوا در مناطق گرمسیر استان فارس نظیر جهرم، نورآباد ممسنی، داراب، لار و زرین‌دشت نیز به 3درجه زیر صفر خواهد رسید که اتفاقی بی‌سابقه است. شرقی‌ترین نقطه خراسان رضوی در سرخس نیز دمای 25درجه زیر صفر را هم تجربه خواهد کرد. براساس آنچه محمدرضا جاویدی، تحلیلگر علوم جوی گفته است، با ورود سامانه سودانی به ایران، یخبندان ایران از اواخر روز جمعه به‌صورت پلکانی به پایان می‌رسد چون سامانه سودانی که از جنوب غرب وارد کشور می‌شود، گرم و مرطوب است و به مرور زمان سرما را از شرق کشور خارج می‌کند و بدین ترتیب رکورد سردترین روز ایران به پایان می‌رسد.همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: